ប្រមូលផ្តុំទិន្នន័យ និង រាល់ព័ត៌មានផ្សេងដោយមជ្ឈមណ្ឌលវិទ្យាសាស្រ្តជំនាញកុំព្យូទ័រ ៕​សូមថ្លែងអំណរអរគុណចំពោះប្រិយមិត្តដែលបានចំណាយពេលវេលាដ៏មានតំលៃចូលមកកាន់ គេហទំព័ររបស់មជ្ឈមណ្ឌលយើងខ្ញុំ ដែលមានទីតាំងនៅក្នុងបរិវេណវត្តនរាធិបតី ខាងត្បូងអង្គការសហសង្រ្គោះកម្ពុជា SCC ចំងាយប្រហែល៥០ម៉ែត្រ៕ សូមអភ័យទោសរាល់កំហុសឆ្គងដែលមាននៅក្នុងកូនគេហទំព័រនេះ និងរង់ចាំទទួលនូវមតិរិះក្នុងន័យស្ថាបនាទាំងអស់គ្នា ៕ ទាំងអស់គ្នាដើម្បីបច្ចេកវិទ្យា បច្ចេកវិទ្យាដើម្បីទាំងអស់គ្នា ៕

Wednesday, September 9, 2009

ជនសង្ស័យខ្មែរក្រហម៥រូបទៀតត្រូវគេស្នើសុំឲ្យស៊ើបអង្កេត



ព្រះរាជអាជ្ញា​មួយ​រូប​នៃ​តុលាការ​ខ្មែរ​ក្រហម​បាន​ស្នើ​ជា​ផ្លូវការ​សូម​ឲ្យ​ធ្វើការ​ស៊ើប​អង្កេត​ជន​សង្ស័យ​៥​រូប​ទៀត​ពី​បទ​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​ប្រឆាំង​មនុស្ស​ជាតិ​និង​ពី​បទ​ឧក្រិដ្ឋ​ផ្សេងៗ​ទៀត។ សំណើ​នេះ​អាច​នឹង​ប៉ះពាល់​ដល់​ប្រសាសន៍​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន កន្លង​មក។


កាលពី​ថ្ងៃ​អង្គារ ទី​៨ កញ្ញា អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​វិសាមញ្ញ​ក្នុង​តុលាការ​កម្ពុជា បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា សហ​ព្រះរាជអាជ្ញា​អន្តរជាតិ​បណ្តោះ​អាសន្ន គឺ​លោក William Smith បាន​ដាក់​សំណើ​របស់​លោក​ជូន​សហ​ចៅក្រម​ស៊ើប​អង្កេត​ដែល​មាន​សិទ្ធិ​សម្រេច​ក្នុង​ការ​ចេញ​ឬ​មិន​ចេញ​ដីកា​ចាប់​ឃុំ​ខ្លួន​នោះ។ ប៉ុន្តែ​តុលាការ​មិន​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ឈ្មោះ​អ្នក​ទាំង​៥​រូប​នោះ​នៅ​ឡើយ​ទេ។


កាល​ពី​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន មាន​ប្រសាសន៍​នៅ​ភ្នំពេញ​ទាក់ទង​នឹង​ការ​ស៊ើប​អង្កេត​អតីត​មេ​ដឹកនាំ​ខ្មែរ​ក្រហម​បន្ថែម​ទៀត​ថា ៖ «ឥឡូវ​ហ្នឹង​បើ​សិន​ជា​អ្នក​ឯង​កាត់​ទោស​ដោយ​មិន​បាន​គិត​អំពី​សន្តិភាព​និង​ការ​បង្រួប​បង្រួម​ជាតិ កើត​សង្រ្គាម​ឡើង​វិញ ងាប់​មនុស្ស​២០​-​៣០​ម៉ឺន​នាក់​ថែម​ទៀត អ្នក​ណា​ទទួល​ខុស​ត្រូវ? និយាយ​គ្នា​ឲ្យ​ហើយ​កន្លែងហ្នឹង។ ខ្ញុំ​អត់​ជះ​ឥទ្ធិពល​ទៅ​លើ​បញ្ហា​តុលាការ​ទេ»។


កាល​ពី​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ លោក William Smith អ្នក​នាំ​ពាក្យ​របស់​តុលាការ​ខ្មែរ​ក្រហម មាន​ប្រសាសន៍​ថា គេ​មិន​ទាន់​មាន​ការ​កំណត់​រយៈពេល​ធ្វើ​សកម្មភាព​របស់​សហ​ចៅក្រម​ស៊ើប​អង្កេត​ចំពោះ​សំណើ​របស់​លោក វិលា្លម ស្មីត ដែល​សូម​ឲ្យ​មាន​ការ​ចាប់​ខ្លួន​មេ​ខ្មែរ​ក្រហម​បន្ថែម​ទៀត​នោះ​នៅ​ឡើយ​ទេ៕

Thursday, September 3, 2009

កម្ពុជាឈ្នះលើសមរភូមិការទូត

ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​កំណត់​យក​ថ្ងៃ​៣០​សីហា​ស្អែក​នេះ​ ជា​កាលបរិច្ឆេទ​នៃការ​ដក​កងទ័ព​ជា​ផ្លូវការ​ចេញ​ពី​តំបន់​ព្រំដែន​ព្រះវិហារ។​ ការ​កាត់​បន្ថយចំនួន​កងទ័ព​នៅ​សមរភូមិ​​ជួរ​មុខ​នេះ​ បាន​ធ្វើ​ឡើង​មួយ​សប្តាហ៍​ បន្ទាប់​ពី​ការ​ចេញ​បទ​បញ្ជា​ជា​ចំហ​របស់​លោក​​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ ហ៊ុន​ សែន។​ ការ​សម្រេច​ចិត្ត​ដក​កម្លាំង​ទ័ព​ជា​ឯកតោ​ភាគី​របស់​កម្ពុជា​​បាន​ទទួល​ការ​គាំទ្រ​ភ្លាមៗ​ពី​អន្តរជាតិ។

កងទ័ព​ដែល​ឈជើង​នៅ​ខ្សែ​ត្រៀម​ជួរមុខ​នៅ​ព្រះវិហារ​ ត្រូវ​បាន​បញ្ជូន​ត្រឡប់​ទៅ​កាន់​អង្គភាព​ដើម​វិញ​ជា​បន្តបបន្ទាប់​ហើយ​ នៅ​ចុង​សប្តាហ៍​នេះ។​ ពិធី​កាត់​​បន្ថយ​ទ័ព​ជា​ផ្លូវការ​ត្រូវ​គេ​គ្រោង​នឹង​ធ្វើ​នៅ​ថ្ងៃ​អាទិត្យទី​៣០​សីហា​ស្អែក​នេះ។


មាន​ហេតុ​ផល​ពីរ​យ៉ាង​ដែល​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ ហ៊ុន​ សែន​ បាន​ប្រកាសពី​ខេត្ត​ពោធិសាត់​កាល​ពី​ថ្ងៃ​សៅរ៍​សប្តាហ៍មុន​ ដើម្បី​ពន្យល់​អំពី​ការ​ដក​កងទ័ព​ចេញ​ពី​ព្រះវិហារ។​ ទី១​ គឺ​ព្រះវិហារ​នឹង​​គ្មាន​សង្រ្គាម​កើត​ឡើង​ទេ។ និង​ទី២​ កម្លាំង​កងទ័ព​គួរ​តែ​ត្រូវ​បាន​​ប្រើប្រាស់​សម្រាប់​ជួយ​ការងារ​ដកស្ទូង​នៅរដូវ​វស្សា​នេះ​ វា​ប្រសើរ​ជាង​យក​ទៅ​ប្រឈមមុខ​នៅ​ឯព្រះវិហារ។


ទឡ្ហីករណ៍​ទាំង​ពីរ​យ៉ាង​នេះ​ វា​សម​ហេតុផល​ដែល​មហាជន​ទូទៅ​អាច​ស្តាប់​បាន​​ ប៉ុន្តែ​សម្រាប់​ក្រុម​អ្នក​វិភាគ​ដែល​បាន​តាម​ដាន​ព្រឹត្តិការណ៍​នៅ​ព្រះវិហារ​ ការ​កាត់​បន្ថយ​ចំនួន​ទ័ព​របស់​ភាគី​កម្ពុជា​ទំនង​ជា​មាន​អត្ថន័យ​ជ្រាល​ជ្រៅ​ជាង​នេះ។​ ជាការ​ពិត​ណាស់​​ថា​ រដ្ឋាភិបាល​ក្រុង​ភ្នំពេញ​បាន​បង្ហាញ​ចេតនា​ម្តង​ហើយ​ម្តង​​ទៀត​ថា​ខ្លួន​មិន​ចង់​ធ្វើ​​សង្រ្គាម​ជាមួយ​ថៃ​ឡើយ​ ហើយ​ដំណោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​ព្រះវិហារ​គួរតែ​ត្រូវ​​ធ្វើ​ឡើង​​ដោយ​​សន្តិវិធី។


ប៉ុន្តែ​ការ​ប្រឈមមុខ​ដាក់​គ្នា​កន្លង​ទៅ​នេះ​ គឺដោយសារ​ភាគី​ថៃ​ជា​អ្នក​ចាប់​បង្ខំ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។​ យ៉ាងណា​ក៏ដោយ​​ ក៏​ភាគី​កម្ពុជា​បាន​​ប្រកាន់​ភាព​អត់ធ្មត់​ក្នុង​កម្រិត​ខ្ពស់​ជា​​អតិបរមា។​ នយោបាយ​អត់ធ្មត់​ចំពោះ​អ្នក​​ឈ្លាន​ពាន​ទឹកដី​នេះ​ បាន​ទទួល​ការ​រិះគន់​​យ៉ាង​ខ្លាំង​ពី​​សំណាក់​ពលរដ្ឋ​មួយ​ចំនួន​ ជាពិសេស​ពីសំណាក់​អ្នក​នយោបាយ​ប្រឆាំង​​ ប៉ុន្តែ​ភាពអត់ធ្មត់​នេះ​អាច​បញ្ចៀស​បាន​នូវ​ភ្លើង​សង្គ្រាម​នៅ​តាម​ជាយដែន​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ។


រយៈពេល​មួយឆ្នាំ​បាន​កន្លង​ផុត​ទៅ​ និង​ជាពិសេស​នៅ​ក្នុង​កាលៈទេសៈ​មួយ​ដែល​​សហគមន៍​អន្តរជាតិ​កំពុង​តែ​ទទូច​ចង់​បាន​ការ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដោយ​សន្តិវិធី​​ តើ​នេះ​​មិន​មែន​ជា​ឱកាស​ល្អ​មួយ​សម្រាប់​កម្ពុជា​ក្នុង​ការ​ប្រកាស​ដក​កងទ័ព​មួយ​ចំនួន​ចេញ​ពី​​តំបន់​ព្រះវិហារ​ទេ​ឬ​? ជា​យុទ្ធសាស្រ្ត​ ព្រឹត្តិការណ៍​នេះ​ត្រូវ​គេ​មើល​ឃើញ​ថា​មាន​អត្ថន័យ​​សំខាន់​ពីរ​យ៉ាង។


ទី១​ គឺការ​បង្ហាញ​ឲ្យ​អន្តរជាតិ​មើល​ឃើញ​ថា​កម្ពុជា​ពិត​ជា​មាន​ឆន្ទៈ​ដោះ​ស្រាយ​​បញ្ហា​ដោយ​សន្តិវិធី​ពិត​ប្រាកដ​មែន។​ ដូច្នេះ​ប្រសិន​បើ​មាន​សង្រ្គាម​ជាយដែន​កើត​មាន​​ជា​យថាហេតុ​នោះ​ គឺ​ប្រាកដ​ណាស់​ថា​ភាគី​ថៃ​គឺជា​អ្នក​បង្ក។ និង​ទី២​ការដក​កងទ័ព​ចេញ​ពី​ព្រះវិហារ​​របស់​ភាគី​កម្ពុជា​នៅ​ពេលនេះ​ គឺជា​សម្ពាធ​ផ្នែក​នយោបាយ​ការទូត​មួយ​ចំពោះ​ថៃ​ដែល​ទោះ​ចង់​ ឬមិន​ចង់​ថៃ​ក៏​ត្រូវ​បង្ខំ​ចិត្ត​ធ្វើ​អ្វី​ម្យ៉ាង​ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​ចេតនា​ល្អ​របស់​ខ្លួន​ក្នុង​ការ​​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​នៅ​ព្រះវិហារ​ដែរ។


លទ្ធផល​ជាក់ស្តែង​បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ភា្លមៗ​រួច​ទៅហើយ​ បន្ទាប់​ពី​ការ​ប្រកាស​​ដក​ទ័ព​ចេញ​ពីព្រះវិហារ​ពី​សំណាក់​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ ហ៊ុន​ សែន។​ លទ្ធផល​ទី១​​ គឺ​​មេទ័ព​កំពូល​របស់​ថៃ​ដែល​បាន​មក​បំពេញ​​ទស្សនកិច្ច​នៅ​កម្ពុជា​​កាលពី​ដើម​សប្តាហ៍​នេះ​បាន​សម្តែង​ឥរិយាបថ​ទន់​ភ្លន់​ក្នុង​ន័យ​ចង់​បញ្ចប់​បញ្ហា​ព្រះវិហារ​ដោយ​សន្តវិធី​ដែរ។


នៅ​លើ​ឆាក​អន្តរជាតិ​ឯណោះ​វិញ ឥរិយាបថ​របស់​កម្ពុជា​បាន​ទទួល​ការ​ស្វាគមន៍​​ភ្លាមៗ​ពី​សំណាក់​ឯកអគ្គ​រដ្ឋទូត​សហរដ្ឋ​អាមេរិក​ប្រចាំ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ។​ លោកស្រី​ Carol​ Rodly​ ឯកអគ្គ​រដ្ឋទូត​អាមេរិក​បាន​សម្តែង​ការ​សាទរ​ចំពោះ​ជំហរ​របស់​កម្ពុជា​ក្នុង​ការ​​ដក​ទ័ព​ចេញ​ពី​ព្រះវិហារ​ដោយ​ចាត់ទុក​ទង្វើ​នេះ​ថា​ជា​សញ្ញា​វិជ្ជមាន​មួយ​ក្នុង​ដំណើរ​​ឆ្ពោះ​ទៅ​រក​ដំណោះស្រាយ​ដោយ​សន្តិវិធី​ជាមួយ​ថៃ។​ ព្រឹត្តិការណ៍​នេះ​អាច​ចាត់​ទុក​ជា​ជោគជ័យ​មួយ​ជំហាន​រួច​ជា​ស្រេច​នៅ​លើ​​សមរភូមិ​នយោបាយ​ការទូត​របស់​កម្ពុជា​​ស្តីពី​បញ្ហា​ព្រះវិហារ។


ក៏ប៉ុន្តែ​បញ្ហា​ព្រំដែន​​រវាង​កម្ពុជា​ និង​ថៃ​ទាំង​ព្រំដែន​គោក ​និង​ព្រំដែន​សមុទ្រ​នៅ​តែ​មាន​​ភាព​ស្មុគស្មាញ​យ៉ាង​ខ្លាំង​ដដែល។​ ភាព​ស្មុគស្មាញ​ដែល​ទាមទារ​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​​កម្ពុជា​ត្រូវ​ប្រើប្រាស់​ភាព​ឈ្លាសវៃ​ជា​ប្រចាំ​ទាំង​ផ្នែក​យោធា​​ការទូត​ និង​ការ​ប្រើប្រាស់​​វិធានការ​ច្បាប់​អន្តរជាតិ។​ ការ​ធ្វេស​ប្រហែស​ក្នុង​ផ្នែក​ណា​មួយ​វា​នឹង​បង្កើត​ជា​ឱកាស​ល្អ​​សម្រាប់​ថៃ​ក្នុង​ការ​យក​ប្រៀប​លើ​កម្ពុជា​ជា​មិន​ខាន៕

Wednesday, September 2, 2009

ព្រះសង្ឃនិងនិស្សិតជួបពិភាក្សាគ្នានៅបាត់ដំបងពី បញ្ហាក្នុងសង្គម


យ៉ាង​ហោច​ណាស់​មាន​ព្រះ​សង្ឃ​និង​និស្សិត​ប្រហែល​៦០០​នាក់​បាន​ជួប​ជុំ​គ្នា​ជជែក​ពិភាក្សា​ដើម្បី​រិះរក​វិធី​កាត់​បន្ថយ​វិបត្តិ​នានា​ទាក់ទិន​នឹង​គម្លាតព្រះ​សង្ឃ​និង​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​ដែល​កំពុង​កើត​មាន​ក្នុង​សង្គម​កម្ពុជា។

កិច្ច​ពិភាក្សា​រយៈពេល​ពីរ​ថ្ងៃ ដោយ​ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១ រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​ទី​២ ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០០៩ នៅ​សាល​មហោ​ស្រព​ស្ទឹង​សង្កែ ខេត្ត​បាត់ដំបង ដឹកនាំ​ដោយ​ប្រធាន​សាខា​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ ព្រះ​សីហនុ​រាជ ព្រះនាម ពុន ហង្សសេង។


ព្រះតេជគុណ​បាន​មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​ថា មាន​បញ្ហា​ចោទ​ជា​ច្រើន​កំពុង​កើត​មានឡើង ៖ «ភាព​ច្របូក​ច្របល់​ក្នុង​ការ​ប្រតិបត្តិ​លើ​ជំនឿ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ការប្រឈម​មុខ​នៃ​ការ​ធ្លាក់​ចុះ​នូវ​អំពើ​សីលធម៌​ដែល​ជា​អត្តសញ្ញាណ​នៃ​វប្បធម៌​ជាតិ និង​បញ្ហា​សីលធម៌​និង​បច្ចេកវិទ្យា​ទំនើប»។


កញ្ញា កុយ ដានី ជា​និស្សិត​ឆ្នាំ​ទី​១ នៃ​សកល​វិទ្យាល័យ​សីហនុ​រាជ ដែល​ចូលរួម​ក្នុង​អង្គ​សិក្ខាសាលា​នោះ បាន​ថ្លែង​ពី​ចំណាប់​អារម្មណ៍​របស់​ខ្លួន​ថា ៖ «តាម​សង្គម​យើង​បច្ចុប្បន្ន ខាង​វិស័យ​សាសនា​និង​សង្គម​ខ្មែរ​យើង មើល​ទៅ​ដូច​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​ពី​គ្នា​ពេក។ ប្រជាជន​ដឹង​ខ្លួន​ថា ខ្លួន​កាន់​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ដែរ ប៉ុន្តែ​អត់​ស្គាល់​ខ្លួន​ឯង​ច្បាស់ ថា​តើ​ពុទ្ធ​សាសនា​យ៉ាង​ម៉េច​ទេ ដូច​ថា​យើង​ទៅ​វត្ត ចេះ​តែ​ទៅៗ ប៉ុន្តែ​អត់​ដឹង​ថា ខ្លួន​យើង​ត្រូវ​ធ្វើ​អី​ខ្លះ»។


ចំណែក​ឯ​ព្រះ​សង្ឃ​មួយ​អង្គ​ផ្សេង​ទៀត​ក្នុង​ចំណោម​ព្រះ​សង្ឃ​ជា​ច្រើន​អង្គ បាន​មាន​ថេរដីកា​ថា នៅ​ក្នុង​បរិបទ​មួយ​ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ធ្វើ​សមាហរណកម្ម​ចូល​ក្នុង​ពិភពលោក កម្ពុជា​បាន​ទទួល​យក​របស់​ប្លែកៗ​ពី​បរទេស​យ៉ាង​ច្រើន ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ប៉ះពាល់​នឹង​សីលធម៌​សង្គម ដូច្នេះ​ហើយ​ការ​ចូលរួម​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ក្នុង​សង្គម​គឺ​ជា​ចលក​រចាំបាច់​មួយ។


ព្រះ​សង្ឃ​ដដែល​បាន​មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​ថា ៖ «ព្រះ​សង្ឃ​ដែល​ជា​សមន​និស្សិត សមន​សិស្ស​របស់​យើង​ហ្នឹង មាន​តួនាទី​កាន់តែ​ខ្លាំង​ឡើង​ថែម​ទៀត​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ការងារ​ដើម្បី​បម្រើ​សង្គម ព្រោះ​នៅ​ក្នុង​បរិបទ​ខ្មែរ​យើង​ព្រះ​សង្ឃ​នៅ​តែ​មាន​តម្លៃ​ក្នុង​ការ​ជួយ​អប់រំ​សង្គម​ឲ្យ​មាន​សីលធម៌»។


អភិបាល​ខេត្ត​បាត់ដំបង លោក ប្រាជ្ញ ចន្ទ បាន​ថ្លែង​គាំទ្រ​ចំពោះ​សិក្ខាសិលា​នោះ ដោយ​ក្រើន​រំឭក​ថា ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ជួយអប់រំ​ដល់​សង្គម​និង​ការ​អភិវឌ្ឍ​ប្រទេស។


លោក ប្រាជ្ញ ចន្ទ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ៖ «គ្រប់​វត្ត​អារាម​ទាំងអស់​គួរតែ​ពង្រឹង​នូវ​សមត្ថភាព​គ្រប់គ្រង​ឲ្យ​បាន​កាន់តែ​ប្រសើរ​ឡើង ហើយ​ត្រូវ​ខំ​ប្រឹងប្រែង​លុប​បំបាត់​រាល់​អធិករណ៍​ឲ្យ​សល់​កាន់​តែ​តិច​បំផុត ឬ​អាច​ត្រូវ​លុប​បំបាត់ទាំង​ស្រុង ព្រោះ​ថា​អធិករណ៍​កាន់​តែ​ច្រើន​ជា​សញ្ញា​នៃ​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​ចំពោះ​ការ​បដិបត្តិ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ហើយ​ក៏​ជា​សញ្ញា​ធ្លាក់​ចុះ​នៃ​សីលធម៌​សង្គម​ផល​ដែរ»។


ប្រធាន​សាខា​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ព្រះ​សីហនុ​រាជ ព្រះ​នាម ពុន ហង្សសេង បាន​ព្រះ​ថេរ​ដីកា​ថា នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា តាម​ការ​ប៉ាន់​ស្មាន​មាន​វត្ត​អារាម​ជាង​៤​ពាន់​វត្ត និង​មាន​ព្រះ​សង្ឃ​ជាង​៥​ម៉ឺន​អង្គ។


គេ​សង្ឃឹម​ថា ការ​ជួប​ជុំ​ពិភាក្សា​ក្នុង​អង្គ​សិក្ខាសាលា​ខាង​លើ​នេះ ព្រះ​សង្ឃជា​ច្រើន​អង្គ​នឹង​ជួយ​ដោះស្រា​យ​បញ្ហា​ជីវិត​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ពុទ្ធ​បរិស័ទ ហើយ​សិស្ស​និស្សិត​ជា​ច្រើន​នាក់​នឹង​បដិបត្តិ​តាម​ឱវាទ​ព្រះ​ពុទ្ធ លើកកម្ពស់​ស្មារតី​ថែ​រក្សា​អត្ត​សញ្ញាណ​ជាតិ ស្រឡាញ់​វប្បធម៌​ជាតិ៕

ព្រះសង្ឃនិងនិស្សិតជួបពិភាក្សាគ្នានៅបាត់ដំបងពីបញ្ហាក្នុងសង្គម

យ៉ាង​ហោច​ណាស់​មាន​ព្រះ​សង្ឃ​និង​និស្សិត​ប្រហែល​៦០០​នាក់​បាន​ជួប​ជុំ​គ្នា​ជជែក​ពិភាក្សា​ដើម្បី​រិះរក​វិធី​កាត់​បន្ថយ​វិបត្តិ​នានា​ទាក់ទិន​នឹង​គម្លាតព្រះ​សង្ឃ​និង​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​ដែល​កំពុង​កើត​មាន​ក្នុង​សង្គម​កម្ពុជា។

កិច្ច​ពិភាក្សា​រយៈពេល​ពីរ​ថ្ងៃ ដោយ​ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១ រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​ទី​២ ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០០៩ នៅ​សាល​មហោ​ស្រព​ស្ទឹង​សង្កែ ខេត្ត​បាត់ដំបង ដឹកនាំ​ដោយ​ប្រធាន​សាខា​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ ព្រះ​សីហនុ​រាជ ព្រះនាម ពុន ហង្សសេង។


ព្រះតេជគុណ​បាន​មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​ថា មាន​បញ្ហា​ចោទ​ជា​ច្រើន​កំពុង​កើត​មានឡើង ៖ «ភាព​ច្របូក​ច្របល់​ក្នុង​ការ​ប្រតិបត្តិ​លើ​ជំនឿ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ការប្រឈម​មុខ​នៃ​ការ​ធ្លាក់​ចុះ​នូវ​អំពើ​សីលធម៌​ដែល​ជា​អត្តសញ្ញាណ​នៃ​វប្បធម៌​ជាតិ និង​បញ្ហា​សីលធម៌​និង​បច្ចេកវិទ្យា​ទំនើប»។


កញ្ញា កុយ ដានី ជា​និស្សិត​ឆ្នាំ​ទី​១ នៃ​សកល​វិទ្យាល័យ​សីហនុ​រាជ ដែល​ចូលរួម​ក្នុង​អង្គ​សិក្ខាសាលា​នោះ បាន​ថ្លែង​ពី​ចំណាប់​អារម្មណ៍​របស់​ខ្លួន​ថា ៖ «តាម​សង្គម​យើង​បច្ចុប្បន្ន ខាង​វិស័យ​សាសនា​និង​សង្គម​ខ្មែរ​យើង មើល​ទៅ​ដូច​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​ពី​គ្នា​ពេក។ ប្រជាជន​ដឹង​ខ្លួន​ថា ខ្លួន​កាន់​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ដែរ ប៉ុន្តែ​អត់​ស្គាល់​ខ្លួន​ឯង​ច្បាស់ ថា​តើ​ពុទ្ធ​សាសនា​យ៉ាង​ម៉េច​ទេ ដូច​ថា​យើង​ទៅ​វត្ត ចេះ​តែ​ទៅៗ ប៉ុន្តែ​អត់​ដឹង​ថា ខ្លួន​យើង​ត្រូវ​ធ្វើ​អី​ខ្លះ»។


ចំណែក​ឯ​ព្រះ​សង្ឃ​មួយ​អង្គ​ផ្សេង​ទៀត​ក្នុង​ចំណោម​ព្រះ​សង្ឃ​ជា​ច្រើន​អង្គ បាន​មាន​ថេរដីកា​ថា នៅ​ក្នុង​បរិបទ​មួយ​ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ធ្វើ​សមាហរណកម្ម​ចូល​ក្នុង​ពិភពលោក កម្ពុជា​បាន​ទទួល​យក​របស់​ប្លែកៗ​ពី​បរទេស​យ៉ាង​ច្រើន ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ប៉ះពាល់​នឹង​សីលធម៌​សង្គម ដូច្នេះ​ហើយ​ការ​ចូលរួម​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ក្នុង​សង្គម​គឺ​ជា​ចលក​រចាំបាច់​មួយ។


ព្រះ​សង្ឃ​ដដែល​បាន​មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​ថា ៖ «ព្រះ​សង្ឃ​ដែល​ជា​សមន​និស្សិត សមន​សិស្ស​របស់​យើង​ហ្នឹង មាន​តួនាទី​កាន់តែ​ខ្លាំង​ឡើង​ថែម​ទៀត​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ការងារ​ដើម្បី​បម្រើ​សង្គម ព្រោះ​នៅ​ក្នុង​បរិបទ​ខ្មែរ​យើង​ព្រះ​សង្ឃ​នៅ​តែ​មាន​តម្លៃ​ក្នុង​ការ​ជួយ​អប់រំ​សង្គម​ឲ្យ​មាន​សីលធម៌»។


អភិបាល​ខេត្ត​បាត់ដំបង លោក ប្រាជ្ញ ចន្ទ បាន​ថ្លែង​គាំទ្រ​ចំពោះ​សិក្ខាសិលា​នោះ ដោយ​ក្រើន​រំឭក​ថា ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ជួយអប់រំ​ដល់​សង្គម​និង​ការ​អភិវឌ្ឍ​ប្រទេស។


លោក ប្រាជ្ញ ចន្ទ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ៖ «គ្រប់​វត្ត​អារាម​ទាំងអស់​គួរតែ​ពង្រឹង​នូវ​សមត្ថភាព​គ្រប់គ្រង​ឲ្យ​បាន​កាន់តែ​ប្រសើរ​ឡើង ហើយ​ត្រូវ​ខំ​ប្រឹងប្រែង​លុប​បំបាត់​រាល់​អធិករណ៍​ឲ្យ​សល់​កាន់​តែ​តិច​បំផុត ឬ​អាច​ត្រូវ​លុប​បំបាត់ទាំង​ស្រុង ព្រោះ​ថា​អធិករណ៍​កាន់​តែ​ច្រើន​ជា​សញ្ញា​នៃ​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​ចំពោះ​ការ​បដិបត្តិ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ហើយ​ក៏​ជា​សញ្ញា​ធ្លាក់​ចុះ​នៃ​សីលធម៌​សង្គម​ផល​ដែរ»។


ប្រធាន​សាខា​នៃ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ព្រះ​សីហនុ​រាជ ព្រះ​នាម ពុន ហង្សសេង បាន​ព្រះ​ថេរ​ដីកា​ថា នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា តាម​ការ​ប៉ាន់​ស្មាន​មាន​វត្ត​អារាម​ជាង​៤​ពាន់​វត្ត និង​មាន​ព្រះ​សង្ឃ​ជាង​៥​ម៉ឺន​អង្គ។


គេ​សង្ឃឹម​ថា ការ​ជួប​ជុំ​ពិភាក្សា​ក្នុង​អង្គ​សិក្ខាសាលា​ខាង​លើ​នេះ ព្រះ​សង្ឃជា​ច្រើន​អង្គ​នឹង​ជួយ​ដោះស្រា​យ​បញ្ហា​ជីវិត​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ពុទ្ធ​បរិស័ទ ហើយ​សិស្ស​និស្សិត​ជា​ច្រើន​នាក់​នឹង​បដិបត្តិ​តាម​ឱវាទ​ព្រះ​ពុទ្ធ លើកកម្ពស់​ស្មារតី​ថែ​រក្សា​អត្ត​សញ្ញាណ​ជាតិ ស្រឡាញ់​វប្បធម៌​ជាតិ៕

Tuesday, September 1, 2009

ហោរាសាស្ត្រប្រចាំថ្ងៃទី២៥ សីហា-១០ កញ្ញា




ភាគីដើមបណ្ដឹងរដ្ឋប្បវេណីនាំគ្នា តវ៉ាប្រឆាំងនឹងការរឹតត្បិតសិទ្ធិ






យ៉ាង​ហោច​ណាស់​មាន​ជន​រង​គ្រោះ​ដែល​ធ្លាប់​ជាប់​ឃុំ​នៅ​មន្ទីរ​ស-​២១ ប្រហែល ២៨​នាក់​ដែល​តាំង​ខ្លួន​ជា​ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋ​ប្បវេណី​នៅ​ក្នុង​រឿង​ក្តីរបស់​ជន​ជាប់​ចោទ ឌុច បាន​នាំ​គ្នា​តវ៉ា មិន​ព្រម​ចូលរួម​សវនាការ​របស់​សាលាក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម​នៅ​ព្រឹក​ថ្ងៃ​ចន្ទ ទី​៣១ សីហា ឆ្នាំ​២០០៩។

ការ​តវ៉ា​នៅ​មុខ​ច្រក​ទ្វារ​ចូល​សាលាក្តី មិន​ព្រម​ចូលរួម​សវនាការ បាន​ធ្វើ​ឡើង ក្រោយ​ពី​សេចក្ដី​សម្រេច​របស់​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ បាន​បន្ថយ​លទ្ធភាព​ចូលរួមរបស់​ពួក​គេ​និង​ក្រុម​មេធាវី​នៅ​ក្នុង​សវនា​ការ​ស្តីពី​អត្ត​ចរិត​របស់​ជន​ជាប់​ចោទ។



ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋ​ប្បវេណី​មួយ​រូប​ឈ្មោះ ជុំ ស៊ីរ៉ាត បាន​ថ្លែង​នាំ​មុខ​ក្រុម​អ្នក​តវ៉ា​ដូច្នេះ​ថា ៖ «សេចក្ដី​សម្រេច​ពីរ​នោះ គឺ​ទី​១ មេធាវី​ជន​រង​គ្រោះ​មិន​អាចធ្វើ​សេចក្ដី​កត់​សម្គាល់​លើ​ការ​ដាក់​ទោស​របស់​ជន​ជាប់​ចោទ ទី​២ មេធាវី​ក្ដី ដើម​បណ្ដឹង​រដ្ឋ​ប្បវេណី​ក្ដី គ្មាន​អំណាច​ដេញ​ដោល​សួរ​អ្នក​ជំនាញ​ដែល​និយាយ​អំពី​អត្ត​ចរិត​របស់​ជន​ជាប់​ចោទ»។



សេចក្តី​សម្រេច​របស់​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ ដែល​បដិសេធ​សិទ្ធិ​មេធាវី​ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋប្ប​វេណី ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​លោក និល ណុន ប្រធាន​ចៅក្រម​ជំនុំ​ជម្រះ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ព្រហស្បតិ៍ ទី​២៧ សីហា សប្តាហ៍​មុន ៖ «តាម​មតិ​ភាគ​ច្រើន​របស់​អង្គជំនុំ​ជម្រះ​និង​មតិ​ជំទាស់​របស់​ចៅក្រម Lavergne អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​សម្រេច​ដូចខាង​ក្រោម​នេះ ៖ ដើម​បណ្ដឹង​រដ្ឋ​ប្បវេណី​មិន​ត្រូវ​បាន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​សួរ​ជន​ជាប់​ចោទ​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅ​នឹង​អត្ត​ចរិត​[ឡើយ]​»។



ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋប្ប​វេណី​មួយ​រូប​ទៀត ឈ្មោះ ភឹង ហ៊ុត​ស៊ុន​ថារី ថ្លែង​ដូច្នេះ​ថា ៖ «យើង​ចង់​បាន​ការ​ឆ្លើយ​តប​ជា​ផ្លូវការ​មក​សិន ប៉ុន្តែ​យើង​មិន​បោះ​បង់​កៅអី​របស់​យើង និង​ក៏​មិន​បោះបង់​សិទ្ធិ​របស់​យើង​ជា​ដើម​បណ្ដឹង​ដែរ ប៉ុន្តែយើង​ចង់​ឲ្យ​ពិភពលោក​ដឹង​ថា តើ​មាន​ហេតុ​ការណ៍​អ្វី​ខ្លះ​កើត​នៅ​ក្នុង​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​របស់​យើង​ហ្នឹង»។



ការ​តវ៉ា​របស់​ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋ​ប្បវេណី ត្រូវ​បាន​លោក រាជ សម្បត្តិ ប្រធាន​ផ្នែក​កិច្ចការ​សាធារណៈ ថ្លែង​ថា ជា​កិច្ចការ​របស់​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​ដែល​ត្រូវ​សម្រេច។ ក៏ប៉ុន្តែ​លោក​បាន​ជម្រាប​ជូន​រឿង​នេះ​ទៅ​ចៅក្រម​ជំនុំ​ជម្រះ​ហើយ​ៗ សេចក្តីសម្រេច​ណា​មួយ​នោះ លោក​មិន​ទាន់​បាន​ទទួល​នៅ​ឡើយ​ទេ។



លោក​គ្រាន់​តែ​លើក​ឡើង​ដូច្នេះ​ថា ៖ «អ៊ីចឹង​ពួក​គាត់​ដែល​មក​ធ្វើ​កូដកម្ម​ព្រឹក​មិញ​ហ្នឹង គឺ​គាត់​តំណាង​ឲ្យ​ក្រុម​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​ក្រុម​ដើម​បណ្ដឹង​រដ្ឋ​ប្បវេណី​ទាំង​អស់ គឺ​២៨​រូប ក្នុង​ចំណោម ៩៣។ យើង​គោរព​សិទ្ធិ​ពួក​គាត់ ហើយ​យើង​ចាត់​ទុក​ស្មើៗ​គ្នា»។



សូម​ជម្រាប​ជូន​ថា នៅ​ក្នុង​សំណុំ​រឿង​ក្តី​របស់​ជន​ជាប់​ចោទ​ឈ្មោះ កាំង ហ្កេក​អ៊ាវ ហៅ ឌុច អតីត​ប្រធាន​គុក​ទួលស្លែង មាន​ជន​រង​គ្រោះ​និង​សាច់​ញាតិជន​រង​គ្រោះ​ចំនួន ៩៣​រូប បាន​តាំង​ខ្លួន​ជា​ដើម​បណ្តឹង​រដ្ឋ​ប្ប​វេណី។ ហើយ​បើ​ទោះ​បី​ជា​មាន​ការ​តវ៉ា​ពី​ជន​រង​គ្រោះ​ចំនួន​២៨​រូប​ក្នុង​ចំណោម​ទាំង​អស់ ៩៣​រូប​នេះ​ក៏​ដោយ ក៏​ដំណើរការ​កាត់​សេចក្តី​មិន​ត្រូវ​បាន​អាក់​ខាន​ឡើយ៕

រដ្ឋមន្ត្រីព័ត៌មាននឹងដឹកនាំប្រតិភូទៅធ្វើបុណ្យនៅកម្ពុជា ក្រោម






នៅ​ចុង​សបា្ដហ៍​ទី​មួយ​នៃ​ខែ​កញ្ញា​នេះ លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ រដ្ឋ​មន្ត្រី​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​នឹង​ដឹក​នាំ​មន្ត្រី​រាជ​ការ​នៃ​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​ទៅ​ធ្វើ​បុណ្យ​នៅ​ខេត្ត​មួយ​ក្នុង​ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ក្រោម។



រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​មាន​គ្រោង​បញ្ជូន​ជា​លើក​ដំបូង​នូវ​ប្រតិភូ​ចំនួន​១៥០​នាក់ នៅ​ថៃ្ង​ទី​៥ ខែ​កញ្ញា ខាង​មុខ​នេះ ទៅ​កាន់​ខេត្ត​ត្រាវិញ ហៅ​ជា​ភាសា​វៀតណាម និង​ដែល​កំពុង​កាន់​កាប់​ដោយ​ប្រទេស​វៀតណាម ឬ​ហៅ​ថា ខេត្ត​ព្រះ​ត្រពាំង អតីត​ទឹក​ដី​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម សម្រាប់​រយៈពេល​២​ថៃ្ង នៅ​ដើម​ខែកញ្ញា ដើម្បី​ចូលរួម​កាន់​បិណ្ឌ​នៅ​ទី​នោះ​និង​សែ្វង​យល់​អំពី​ការ​ពិត​អំពីស្ថានភាព​រស់​នៅ​របស់​គ្រួសារ​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម​នៅ​ទី​នោះ។



លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ ជា​មន្រ្តី​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​របស់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​និង​ជា​រដ្ឋមន្រ្តី​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​ផង​ដែរ​នោះ ដែល​នឹង​ដឹកនាំ​ប្រតិភូ​ចំនួន​១៥០​នាក់ ទៅ​កាន់​អតីត​ទឹក​ដី​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម​នា​ពេល​ខាង​មុខ​នេះ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ប្រាប់​វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី​នៅ​ថៃ្ង​ច័ន្ទ ទី​៣១ ខែ​សីហា ថា យើង​ទៅ​កាន់​បិណ្ឌ​នៅ​ក្នុង​វត្ត​ចំនួន​២ គឺ​វត្ត​អង្គរ​បុរី និង​វត្ត​កំពង់​ឈូក នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​ត្រាវិញ ឬ​ខេត្ត​ព្រះ​ត្រពាំង​ដែល​មាន​ចំណាស់​ជាង ១.០០០​ឆ្នាំ​មក​ហើយ។



លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ មាន​ប្រសាសន៍​ដូច្នេះ​ថា ៖ «យើង​ចង់​រៀបចំ​ជា​ពិធី​កាន់​បិណ្ឌ​មួយ ដោយ​មន្រ្តី​រាជការ​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​ហ្នឹង ហើយ​ក៏​មាន​អ្នក​កាសែត​ទូរទស្សន៍​ទាំង​អស់​មួយ​ចំនួន​ធំ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង ដើម្បី​ទៅ​ផ្សា​ភ្ជាប់និស្ស័យ​ផង ក៏​ដើម្បី​ស្វែង​យល់​ពី​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​ផង។ យើង​ចង់​ឲ្យ​ប្រជាជន​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​យល់​ថា រដ្ឋាភិបាល​មិន​ដែល​ព្រងើយ​កន្តើយ​អំពីស្ថានភាព​របស់​បង​ប្អូន​នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម»។



លោក​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​បញ្ជាក់​ថា ការ​ចាក​ចេញ​ដំណើរ​នឹង​ចាប់​ផ្តើម​នៅ​ព្រលឹម​ថៃ្ង​សៅរ៍ ទី​៥ ខែ​កញ្ញា និង​វិល​ត្រទ្បប់​មក​វិញ​នៅ​ថៃ្ង​អាទិត្យ ទី​៦ ខែ​កញ្ញា តាម​រយៈ​រថយន្ត​ធំ​ចំនួន​៣​គ្រឿង ចេញ​ពី​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ទៅ​កាន់ខេត្ត​ព្រះ​ត្រពាំង​នោះ។



ព្រះ​ភិក្ខុ ថាច់ វិមាន ជា​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​នៃ​សហព័ន្ធ​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម​ពិភព​លោកប្រចាំ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា បាន​មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​ស្វាគមន៍​ថា វា​ជា​សញ្ញាល្អ​នៃ​ការ​យក​ចិត្ត​ទុក្ខ​ដាក់​របស់​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា ដោយ​ព្រះ​អង្គ​បាន​ស្នើ​សុំ​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​ទៅ​ធ្វើ​ទស្សន​កិច្ច​ដូច​គ្នា​នេះ​នៅ​ខេត្ត​ឃ្លាំង​និង​ខេត្ត​មាត់​ជ្រូក នៅ​ថៃ្ង​អនាគត។



ព្រះ​តេជ​គុណ ថាច់ វិមាន មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​ដូច្នេះ​ថា ៖ «យ៉ាង​ណា​មិញ គឺ​ថា​ខ្មែរ​ទាំង​អស់​គ្នា ខ្មែរ​ក្រោម ខ្មែរ​លើ ខ្មែរ​កណ្ដាល ជា​ខ្មែរ​តែ​មួយ បើ​សិន​ណា លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ មាន​មនោ​សញ្ចេតនា​ដ៏​បរិសុទ្ធ អាត្មា​មាន​ការ​ត្រេក​អរ ហើយ​យ៉ាង​ណា​មិញ លោក​ទៅ​ហ្នឹង​អាច​យល់​បាន​ខ្លះៗ​អំពី​ជីវភាព​រស់​នៅ​ពិត​ប្រាកដ​របស់​បង​ប្អូន​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម»។



ព្រះ​ភិក្ខុ​មួយ​អង្គ គង់​នៅ​ក្នុង​វត្ត​គង​ជ័យ នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​ត្រាវិញ ឬ​ខេត្ត​ព្រះ​ត្រពាំង ជា​អតីត​ទឹក​ដី​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម បាន​មាន​ពុទ្ធ​ដីកា​តាម​ទូរស័ព្ទ​មក​ថា ព្រះ​អង្គ​មាន​ការ​សប្បាយ​រីក​រាយ​ចំពោះ​ការ​កាន់​បិណ្ឌ​នេះ។



សូម​ជម្រាប​ថា ប្រភព​និង​ឯកសារ​នានា​របស់​សហគមន៍​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ទឹក​ដី​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម ដែល​មាន​ខេត្ត​ចំនួន​២១​ខេត្ត ត្រូវ​បាន​អាណានិគម​និយម​បារាំង​កាត់​ឲ្យ​ទៅ​វៀតណាម​គ្រប់គ្រង​តាំង​ពី​ថៃ្ង​ទី​៤ ខែ​មិថុនា ឆ្នាំ​១៩៤៩ ដោយ​គ្មាន​ការ​យល់​ព្រម​ពី​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ជា​ម្ចាស់​ទឹក​ដី​ទ្បើយ។



ក្រោយ​ពី​ទឹក​ដី​នេះ​ត្រូវ​បាន​កាន់​កាប់​ដោយ​វៀតណាម សកម្មជន​ការពារ​សិទ្ធិ​មនុស្ស​នៃ​ខែ្មរ​កម្ពុជា​ក្រោម​បាន​រាយការណ៍​ជា​បន្ត​បន្ទាប់​ថា មាន​ការ​គាប​សង្កត់​បិទ​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ក្នុង​ជំនឿ​សាសនា​តាម​បែប​ប្រពៃណី​ខែ្មរ​និង​អក្សរ​សាស្រ្ត​ខែ្មរ​ជា​ដើម មក​លើ​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​នោះ៕

Cambodian Students Association in Japan

Cambodian Culture Network

Cambodia's Border Committee

Modern Progressive Khmer

Barack Obama Biography

Thailand News

American Rehabilitation Ministries International (A.R.M)

Embassy of Japan in Cambodia